top of page

سخنگوی وزارت خارجه، جنبش منوفارسی را تلاش برای تخریب زبان و هویت ایرانی دانست

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت انگلیسی‌ها به فکر تخریب زبان و هویت ایرانی هستند، اما وارد جنگ از پیش باخته شده‌اند. وی در ادامه گفته: این که برخی از خناسان با زردترین وجه ممکن بخواهند به زبان فارسی با ریشه‌های قوی چند هزارساله و تمدنی آسیبی وارد کنند، این‌ها اساسا جایگاهی برای این تخریب ندارند.


اخیرا کارزاری در شبکه اجتماعی توییتر با عنوان «منوفارسی» مورد استقبال زیادی از سوی شهروندان اتنیک‌های غیر فارس در داخل و خارج از ایران قرار گرفت. همزمان رسانه‌های جمهوری اسلامی و برخی افراد منتسب به اپوزسیون نیز کارزار مذکور را مورد انتقاد قرار دادند.


لازم به توضیح است که در جریان کارزاری که از سوی سویل سلیمانی و محسن رسولی از موسسان مجموعه «پایان تک‌زبانی» راه‌اندازی شد، کاربران بسیاری از تجارب خود درباره ممنوعیت زبان مادری و تبعیض، تحقیر و انکاری که از طریق نادیده‌انگاری زبان با آن مواجه شدند، سخن گفتند اما برخی از فعالان و جریانات سیاسی در نقد این کارزار آن را به «تئوری توطئه» نسبت داده و مساله آموزش به «زبان مادری» را نه به عنوان یک «اصل حقوق بشری» بلکه یک «پروژه سیاسی» قلمداد کردند. برخی جریانات اپوزسیون گام را فراتر گذاشته و همگام با برخی رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی این کارزار را یک «توطئه خارجی» برشمرده و آن را در راستای «طرح تجزیه ایران» دانسته‌اند.




0 comments
bottom of page