top of page

نژادپرستی در صداوسیما، برنامه استعدادیابی عصر جدید

یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ بابک جوکار یکی از شرکت کنندگان در برنامه استعدادیابی عصر جدید، قطعه “جومه زَر جونُمِ” ترانه معروف و اصیل فولکلوریک و پرخاطره را روی صحنه فصل سوم عصر جدید اجرا کرد که مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی و تماشاگران قرار گرفت. بابک جوکار از روستای کوهمره استان فارس است و متولد این روستا در نزدیکی بزارجان می باشد. شغل او دامداری و چوپانی است و با توجه به صدای خوبی که دارد شروع به خوانندگی کرده است. او می گوید ما در روستا تلویزیون نداریم و اصلا تا حالا برنامه عصر جدید را ندیده ام و هیچکدام از داوران را نمی شناسم.


و نژادپرستانه یکی از داوران به نام ژاله صامتی همراه شد و بابک جوکار با سه چراغ سفید و یک چراغ قرمز از صعود به مرحله بعدی بازماند و نتوانست به مرحله بعدی عصر جدید ۳ برود. صامتی با ایراد گرفتن به لهجه بابک، می گوید باید لهجه ات را فراموش کنی تا بتوانی حرف بزنی!؟؟؟


اظهارات نژادپرستانه خانم صامتی در خصوص اجرای بابک بار دیگر ضرورت پرداختن به نژادپرستی زبانی و نژادپرستی لهجه (لهجه گرائی) را آشکار کرد. نژادپرستی زبانی از طریق تحمیل زبان خود به دیگران و نیز از طریق منع و تحقیر زبان دیگران اعمال می شود. بخش دیگر نژادپرستی زبانی، لهجه گرایی یا لهجه پرستی است. نرمال سازی “لهجه مسلط” یکی از مکانیزم هایی است که از طریق آن گروه حاکم، سلطه روانی، اقتصادی و فرهنگی خودش را اعمال می کند. گفتمان هژمونیک، لهجه گرایی را به گونه ای تبلیغ می کند که اگر شما با لهجه مسلط در جامعه صحبت نکنید بیسواد تلقی می شوید، سطح دانش تان زیر سئوال می رود و شخصیت انسانی تان تحقیر می شود.


نژادپرستی بر مبنای لهجه یا همان لهجه گرائی در بسیاری از کشورهای دنیا، به عنوان جرم شناخته می شود به عنوان مثال بر مبنای قانونی که مجلس سفلی فرانسه با اکثریت آرای نمایندگان خود به آن رای داد نژادپرستی براساس لهجه‌ای که در مناطق مختلف این کشور صحبت می‌شود، ممنوع است و هرکسی که براساس لهجه اقدام به تحقیر شخص دیگری کند، به سه سال زندان و ۴۵ هزار یورو جریمه محکوم خواهد شد.

0 comments
bottom of page